filmtechnologie
+21
franknieuwenhuis
Jonas
wizzo
witkap
pietervc
Britt
swaf
Bladluisje
oli
Kikkalk
Geert
tom
Dries
Kristof
Tjoez
Thomas C
Andreas De Brabandere
Torres
Pieter
Hyun
thibaut
25 plaatsers
Pagina 3 van 6
Pagina 3 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: filmtechnologie
Hyun schreef:Anders de examen-oefeningen ne keer oplossen ? Misschien handig om ze keer gezamenlijk te bekijken, aangezien da wss op redelijk veel pntn sta...
1. De 1e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 35mm, aspect ratio=1.85:1, pitch=4,75mm, 24fps, lengte=300m
Gevr: opnameduur vd totale filmrol?
Opl: (Pitch = afstand tussen de perforaties)
35mm: 4 perforaties per beeld (per zijde)
=> 4 x 4,75mm = 19mm (= lengte v 1 frame)
=> 19 x 24 = 456mm (= lengte v 1 seconde filmrol)
* 300m = 300 000mm (totale lengte)
=> 300 000/456 = 658 seconden = 10 minuten (afgerond).
..wat me een logische waarde lijkt, tenzij iemand ne fout ziet.. ?
2. De 2e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 24fps, max vlinder=160°, min vlinder=10°, 1 stap=5°
Algemene formule: T.ex = & (vlinderopening) / (360 x fps)
a) T.ex = 160 / (360 x 24) = 0,018 = 0,02 = 2/100 = 1/50
b) van f16 -> f8 = +1 stop
=> 160° - 1stop = 80°
c) 80° / (360 x 24) = ? / (360 x 36)
=> 80° / 8640 = ? / 12 960
=>? = ( 80° x 12 960) / 8640 = 120°
* T.ex = 120° / (360 x 36) = 0,009 = 0,01 = 1/100
d) T.ex = 120° / (360 x 72) = 0,005 = 5/1000 = 1/200
* 1/100 -> 1/200 = -1 stop
=> f8 +1 stop = f5.6
Als er iemand fouten ziet: shout out!
bij 2 tweede vraag (b) zijn er toch twee stops die je zogezegd moet overbruggen: f/16 -> f/11 -> f/8 wat ipv delen door 2, delen door 4 wordt, ik kom dan ook 40° uit. Dan kunt ge da doortrekken ook naar vraag c. D en a zijn volgens mij OK
Laatst aangepast door Driezz op di mei 26, 2009 2:28 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Dries- Aantal berichten : 139
Registratiedatum : 16-10-08
Leeftijd : 33
Hyun schreef:Anders de examen-oefeningen ne keer oplossen ? Misschien handig om ze keer gezamenlijk te bekijken, aangezien da wss op redelijk veel pntn sta...
=> 300 000/456 = 658 seconden = 10 minuten (afgerond).
11 minuten afgerond. zie maar dat hij op uw examen 11 niet naar 10 afrondt!
b) van f16 -> f8 = +1 stop
=> 160° - 1stop = 80°
en f11 mag niet meer meespelen ofzo? 2 stops dus
En daarmee kloppen de daaropvolgende antwoorden ook niet helemaal
Laatst aangepast door Pieter op di mei 26, 2009 2:34 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Pieter- Admin
- Aantal berichten : 598
Registratiedatum : 25-10-08
Leeftijd : 35
Idd. Thanks!
Hier moet je idd de 2.35 verhouding gebruiken omdat er in de vraag gevraagd wordt naar de hoogte v/d achtergrondpanelen (dus bij opname, dus niet vervormd).hetgeen geprojecteerd wordt denk ik (de 2.35, omdat je daar een "ware" weergave hebt, en geen samengedrukte).scherm- of beeldverhouding nemen bij de berekening ?
Hyun schreef:Idd. Thanks!Hier moet je idd de 2.35 verhouding gebruiken omdat er in de vraag gevraagd wordt naar de hoogte v/d achtergrondpanelen (dus bij opname, dus niet vervormd).hetgeen geprojecteerd wordt denk ik (de 2.35, omdat je daar een "ware" weergave hebt, en geen samengedrukte).scherm- of beeldverhouding nemen bij de berekening ?
IDD thanks
weet er iemand het antwoord op de volgende vraag?
Examenvragen 2004-2005
Je moet een filmopname in het klassieke 16mm formaat, maken van een bergrivier waarin water wordt gegoten uit een fles. In de uiteindelijke projectiekopie moet de beweging omgekeerd worden weergegeven.
Je maakt de opname met een 16mm camera waarmee je niet achterwaarts kan filmsen. Je kan behalve negatiefmontage en het trekken van de positieve kopie geen productiebewerkingen laten uitvoeren in het labo.
Hoe ga je te werk?
Op de examenvragen 05-06 staat ongeveer dezelfde vraag, maar dan met een auto die omgekeerd moet rijden.
thx
Examenvragen 2004-2005
Je moet een filmopname in het klassieke 16mm formaat, maken van een bergrivier waarin water wordt gegoten uit een fles. In de uiteindelijke projectiekopie moet de beweging omgekeerd worden weergegeven.
Je maakt de opname met een 16mm camera waarmee je niet achterwaarts kan filmsen. Je kan behalve negatiefmontage en het trekken van de positieve kopie geen productiebewerkingen laten uitvoeren in het labo.
Hoe ga je te werk?
Op de examenvragen 05-06 staat ongeveer dezelfde vraag, maar dan met een auto die omgekeerd moet rijden.
thx
Britt- Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 26-05-09
Leeftijd : 34
Filmen met camera op zijnen kop. Ontwikkelde pellicule om zijn as draaien en dan nog eens verticaal flippen. Booyakasha!
Moestk paint hebben kzou het tekenen
Moestk paint hebben kzou het tekenen
Pieter- Admin
Film het met 16mm 2R, camera ondersteboven. Dan, in de montage, plak het strookje pellicule er ondersteboven tussen, maak dat de emulsiezijde aan dezelfde kant is als de rest.
swaf- Aantal berichten : 172
Registratiedatum : 31-10-08
Allright
Merci!
x
Merci!
x
Nondedoeme, perforaties langs verkeerde kant. Hoe op te lossen?
PS: het betreft hier dus vliegende driehoeken die achteruit moeten vliegen.
Pieter- Admin
16 mm gebruiken met 2 rijen perfos e. (Gaat niet met 35mm want daar ligt de symmetrieas niet int midden, enkel met 16mm 2R kun je zoiets uithalen.)
Laatst aangepast door swaf op di mei 26, 2009 3:13 pm; in totaal 1 keer bewerkt
mjah, in de vraag staat wel "klassieke 16mm formaat" natuurlijk.
Pieter- Admin
Moest ge nu dus toch enkel eenzijdig geperforeerde 16mm mogen gebruiken, zou ik het zo doen.
Beeld wordt dus horizontaal gespiegeld, achteraf moet ge uw pellicule enkel verticaal omdraaien, niet horizontaal meer. Of zit er een flaw in mijn theorie?
Beeld wordt dus horizontaal gespiegeld, achteraf moet ge uw pellicule enkel verticaal omdraaien, niet horizontaal meer. Of zit er een flaw in mijn theorie?
Laatst aangepast door Pieter op di mei 26, 2009 3:14 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Pieter- Admin
staat er toevallig erges ne cursus/samenvatting online?
tom- Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 02-11-08
Oplossingen 2005-2006 (2e zit)
1. 5min en 33sec
2. a) T(ex) = 1/50sec
b) 45°
c) T(ex) = 1/192sec
Vlinderopening = 90°
d) T(ex) = 1/333sec
Diafragma: ben ik niet zeker van maar denk dat je 3/4 stop meer moet belichten.
4. a) breedte = 4,58m
b) hoogte panelen = 2,48m
1. 5min en 33sec
2. a) T(ex) = 1/50sec
b) 45°
c) T(ex) = 1/192sec
Vlinderopening = 90°
d) T(ex) = 1/333sec
Diafragma: ben ik niet zeker van maar denk dat je 3/4 stop meer moet belichten.
4. a) breedte = 4,58m
b) hoogte panelen = 2,48m
In de cursus staat:
p.32
de 16 mm film bestaat in verschillende gevoeligheden, ... enz
Het is het enig nog bestaande formaat dat zowel in enkelzijdig als dubbelzijdig geperforeerde vorm voorkomt.
Er is 1 perforatie per beeld, hijtzij langs 1 zijde, hetzij langs beide zijden van de filmstrook.
Dubbelzijdig geperforeerde film wordt nog in uitzonderlijke omstandigheden gebruikt:
- trucages in de camera
-trucages in het labo
- voor high-speed opnames
Dus ook voor de truc met het ondersteboven filmen
x
p.32
de 16 mm film bestaat in verschillende gevoeligheden, ... enz
Het is het enig nog bestaande formaat dat zowel in enkelzijdig als dubbelzijdig geperforeerde vorm voorkomt.
Er is 1 perforatie per beeld, hijtzij langs 1 zijde, hetzij langs beide zijden van de filmstrook.
Dubbelzijdig geperforeerde film wordt nog in uitzonderlijke omstandigheden gebruikt:
- trucages in de camera
-trucages in het labo
- voor high-speed opnames
Dus ook voor de truc met het ondersteboven filmen
x
Pieter:
Ge hebt in uw eerste scan ook ne fout gemaakt.
Bij de 2e tekening, als de camera op z'n kop staat, moeten de perforaties ook langs de andre kant, toch?
Bij de 2e tekening, als de camera op z'n kop staat, moeten de perforaties ook langs de andre kant, toch?
Hyun schreef:Pieter:
nope allez, niet langs den anderen kant tov het origineel. mss dat in échte 16mm perforaties wel links zitten ofzo, dat weetk nog niet, maar perforaties blijven zelfde kant als origineel.
Pieter- Admin
Pieter schreef:Moest ge nu dus toch enkel eenzijdig geperforeerde 16mm mogen gebruiken, zou ik het zo doen.
Ja.. Ten eerste ligt bij 16mm enkelzijdige perforatie de symmetrieas van de pellicule niet int midden van uw beeldkader. Dus omdraaien kunt ge sowieso niet. En ten tweede moet voor de scherpte bij projectie de emulsiezijde altijd aan de zelfde kant zitten. Dat horizontaal omdraaien is dus niet enkel voor het beeld al dan niet gespiegeld te hebben, maar ook voor de scherpte.
Ik komn slecht vd diene spiegeloefening..
Ik zit da ier nu heeltijd uit te tekenen me ne stokventje da wandelt, maar ik bekom altijd als resultaat dat hij de andere richting uitloopt, maar tis enkel gespiegeld, en hij gaat dus nie achteruit... !
Ik zit da ier nu heeltijd uit te tekenen me ne stokventje da wandelt, maar ik bekom altijd als resultaat dat hij de andere richting uitloopt, maar tis enkel gespiegeld, en hij gaat dus nie achteruit... !
swaf schreef:
Ja.. Ten eerste ligt bij 16mm enkelzijdige perforatie de symmetrieas van de pellicule niet int midden van uw beeldkader. Dus omdraaien kunt ge sowieso niet. En ten tweede moet voor de scherpte bij projectie de emulsiezijde altijd aan de zelfde kant zitten. Dat horizontaal omdraaien is dus niet enkel voor het beeld al dan niet gespiegeld te hebben, maar ook voor de scherpte.
Ok. Thanks for pointing that out.
Pieter- Admin
examenvragen
Heb net bevestiging gehad van een 2de jaar dat onze goede vriend serge altijd dezelfde vragen stelt. Gisteren heeft fernand mij ook al gezegd dat hij elk jaar ongeveer dezelfde vragen neemt.
groeten
groeten
pietervc- Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 06-11-08
Gewoon:
1. ondersteboven filmen en ondersteboven inplakken. -> alles staat nu weer goed, ook de perfos. Niets is gespiegeld, alles compenseert elkaar.
2. nu omdraaien zodat de emulsiezijde langs dezelfde kant zou liggen. Moest je eenzijdige perfos gebruiken zou het nu verkeerd zijn. Maar we gebruiken dubbele perfos. Probleem: alles is gespiegeld. Maar als je heel dat shot gespiegeld filmt denk ik niet dat dat erg is. Maar gewoon dat er geen letters in beeld komen. Anders moet je er nog ergens een spiegel tussenzetten.
Wat ik zei is trouwens geen waar: ook bij enkelzijdige perfos ligt de symmetrieas int midden van je beeldkader. Enkel bij super 16 of 35 niet.
1. ondersteboven filmen en ondersteboven inplakken. -> alles staat nu weer goed, ook de perfos. Niets is gespiegeld, alles compenseert elkaar.
2. nu omdraaien zodat de emulsiezijde langs dezelfde kant zou liggen. Moest je eenzijdige perfos gebruiken zou het nu verkeerd zijn. Maar we gebruiken dubbele perfos. Probleem: alles is gespiegeld. Maar als je heel dat shot gespiegeld filmt denk ik niet dat dat erg is. Maar gewoon dat er geen letters in beeld komen. Anders moet je er nog ergens een spiegel tussenzetten.
Wat ik zei is trouwens geen waar: ook bij enkelzijdige perfos ligt de symmetrieas int midden van je beeldkader. Enkel bij super 16 of 35 niet.
Pagina 3 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 3 van 6
Permissies van dit forum: