filmtechnologie
+21
franknieuwenhuis
Jonas
wizzo
witkap
pietervc
Britt
swaf
Bladluisje
oli
Kikkalk
Geert
tom
Dries
Kristof
Tjoez
Thomas C
Andreas De Brabandere
Torres
Pieter
Hyun
thibaut
25 plaatsers
Pagina 2 van 6
Pagina 2 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: filmtechnologie
Bladluisje schreef:da zijn ni alle vragen zne... alleen 1, 2 en 5 dachtk... of kijk ik scheel?
kbedoel dus gewoon die oefeningen, de rest is theorie en daarvoor moet ge in uw cursus kijken
Dries- Aantal berichten : 139
Registratiedatum : 16-10-08
Leeftijd : 33
kan het zijn dat we puntje 10: Beeldverhoudingen in smallfilm (p54) niet gezien hebben?
Geert- Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 02-11-08
thibaut schreef:Kikkalk schreef:Pieter schreef:als je voorgaande examens bekijkt vraagt ie zowat constant hetzelfde. Mss kan een tweedejaar bevestigen dat hij dat vorig jaar ook deed? Indien wel, weet je ook meteen wat je moet leren.
Ik ben aan het nadenken, maar ik kan mij dat examen dus echt nie meer herinneren xD
en als je de examens ziet van op neelz ?
Het komt terug.
Ja, de examens zien der zo uit.
Bij mij had 'em ook nog iets gevraagd over testkaarten (da stond nie in de cursus ma heeft 'em tijdens de lessen eens uitgelegd)
En met die laatste vraag uitkijken, da speciaal vraagske, is moeilijker dan ge denkt (allez bij ons toch xD)
Kikkalk- Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 03-11-08
Leeftijd : 35
Op neelz staat er wat betreft de vuistregels het volgende: bij de oplossingen van die enkele examenoefeningen staat er: diafragma 1 stop meer open = vlinderopening halveren.
Als je dan bij het formularium ziet staan: 1 stop meer belichten = vlinderopening verdubbelen, klopt voor mij toch iets niet. Iemand die kennen zeggen welke van de twee vuistregels de juiste is ?
Merci
Als je dan bij het formularium ziet staan: 1 stop meer belichten = vlinderopening verdubbelen, klopt voor mij toch iets niet. Iemand die kennen zeggen welke van de twee vuistregels de juiste is ?
Merci
Bij diene laatste vraag v 2e zit uit 2005-2006 (omtrent de splitscreen) staat er een oplossing bijgeschreven.
Klopt allemaal, alleen: hoe weet je hoever je de film moet terugdraaien aangezien je in een lichtdichte laadzak werkt en dus niet ziet waar de opname is begonnen vd eerste helft vh beeld... ??
Klopt allemaal, alleen: hoe weet je hoever je de film moet terugdraaien aangezien je in een lichtdichte laadzak werkt en dus niet ziet waar de opname is begonnen vd eerste helft vh beeld... ??
Hyun schreef:Bij diene laatste vraag v 2e zit uit 2005-2006 (omtrent de splitscreen) staat er een oplossing bijgeschreven.
én aangezien je 2 keer aan halve belichting filmt, ga je dan geen spookpersonages hebben? als je nu iemand aan halve belichting filmt met een zwarte trui aan, en daarna film je er de achtergrond nog eens over, die laten we stellen, lichte kleur heeft, dan gaat je personage toch semi-transparant worden? of niet?
Pieter- Admin
- Aantal berichten : 598
Registratiedatum : 25-10-08
Feit. maar der sta ook bij beschikbare accesoires: een compendium met caches.
Geen idee wat dat is eigenlijk, maar zou wel van pas moeten komen anders zou't er nie bijstaan zeker !?
Misschien om het beeld gedeeltelijk te kunnen afdekken ofzo ??
Geen idee wat dat is eigenlijk, maar zou wel van pas moeten komen anders zou't er nie bijstaan zeker !?
Misschien om het beeld gedeeltelijk te kunnen afdekken ofzo ??
bij google images vind ik dit onder compendium
is dus idd een mattebox. Caches zullen mask of mattes (afdekplaatjes) zijn voor in die mattebox.
is dus idd een mattebox. Caches zullen mask of mattes (afdekplaatjes) zijn voor in die mattebox.
Pieter- Admin
Op neelz staat er wat betreft de vuistregels het volgende: bij de oplossingen van die enkele examenoefeningen staat er: diafragma 1 stop meer open = vlinderopening halveren.
Merci
Merci
Driezz schreef:Op neelz staat er wat betreft de vuistregels het volgende: bij de oplossingen van die enkele examenoefeningen staat er: diafragma 1 stop meer open = vlinderopening halveren.
Merci
Wel, ze kloppen beide. Bekijk het logisch: als je de diafragma een stop meer opendraait, dan is je film 1 stop overbelicht. Dus dan moet je 1 stop minder belichten, maw je sluitertijd halveren om te compenseren (1 stop is telkens verdubbeling/halvering). Dus dan halveer je je vlinderopening.
Als je 1 stop meer wil belichten, dan verdubbel je je vlinderopening. Als je een stop minder wil belichten, dan halveer je je vlinderopening. (Of aan je diafragma draaien natuurlijk.)
Hyun schreef:Bij diene laatste vraag v 2e zit uit 2005-2006 (omtrent de splitscreen) staat er een oplossing bijgeschreven.
Film helemaal terugdraaien, die rollekes duren maar 10 min ofzo... Pakt u een nieuw rolleke als ge dat shot begint te filmen, onthou hoelang ge gefilmd hebt (teller op de camera), draai hem helemaal terug en film net zolang.
Maar... die oplossing daar klopt NIET! Als je het zo doet zal de achtergrond idd door je personage staan. Wat je moet doen is in je filterhouder een half zwart ondoorlatend blad schuiven, zodat de helft van je lensopening afgedekt is. Zeer goed aanduiden (potlood) tot hoever je afdekt, want er mag geen overlap zijn. Daarna belicht je eerst de ene helft niet aan halve maar aan volledige belichting, dek dan de andere helft af en belicht opnieuw aan volledige belichting.
swaf- Aantal berichten : 172
Registratiedatum : 31-10-08
Hier wat meer info over matte box en masks, of compendium en caches zoals ook genoemd, hoewel dit niet in cursus staat denk ik.
http://people.rit.edu/andpph/text-mattebox.html
Wat regels betreft Driez, als je zelfde lichtopbrengst wil met f/5.6 als met f/8, en je hebt bij f/8 een vlinderopening van 180°, dan moet je bij f/5.6 een vlinderopening van 90° hebben. Aangezien er bij f/5.6 dubbel zoveel licht binnenvalt door de lens, moet je de duur dat het licht binnenvalt halveren met de shutter.
http://people.rit.edu/andpph/text-mattebox.html
Wat regels betreft Driez, als je zelfde lichtopbrengst wil met f/5.6 als met f/8, en je hebt bij f/8 een vlinderopening van 180°, dan moet je bij f/5.6 een vlinderopening van 90° hebben. Aangezien er bij f/5.6 dubbel zoveel licht binnenvalt door de lens, moet je de duur dat het licht binnenvalt halveren met de shutter.
Laatst aangepast door Pieter op di mei 26, 2009 12:26 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Pieter- Admin
swaf schreef:
Maar... die oplossing daar klopt NIET! Als je het zo doet zal de achtergrond idd door je personage staan. Wat je moet doen is in je filterhouder een half zwart ondoorlatend blad schuiven, zodat de helft van je lensopening afgedekt is. Zeer goed aanduiden (potlood) tot hoever je afdekt, want er mag geen overlap zijn. Daarna belicht je eerst de ene helft niet aan halve maar aan volledige belichting, dek dan de andere helft af en belicht opnieuw aan volledige belichting.
Aanduiden met potlood op uw mattebox dan?
Pieter- Admin
Potlood gohja, of een stickerke op de juiste plek ofzo. Of met potlood op dat stickerke... Wees creatief, hangt er vanaf hoe uw camera eruit ziet zeker? Heb eigenlijk nog nooit een mattebox van een pelliculecamera in handen gekregen, my guess is as good as yours. Tkomt erop neer dat dat afdekken heel juist moet gebeuren.
Laatst aangepast door swaf op di mei 26, 2009 12:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt
swaf- Aantal berichten : 172
Registratiedatum : 31-10-08
[/quote]Wat regels betreft Driez, als je zelfde lichtopbrengst wil met f/5.6 als met f/8, en je hebt bij f/8 een vlinderopening van 180°, dan moet je bij f/5.6 een vlinderopening van 90° hebben. Aangezien er bij f/5.6 dubbel zoveel licht binnenvalt door de lens, moet je de duur dat het licht binnenvalt halveren met de shutter.[/quote]
Merci
Merci
Pfff ... heel de cursus leren is toch geen zo'n goe idee... kdenk dak ook eerst da examen ne keer ga bezien :p
Je moet een 35mm opname maken, in scope (!) met een opnameobjectief van 24mm. De
beeldbreedte op de filmstrook is 22mm en de afstand camera-achtergrond bedraagt 5m.
a. Welke is de minimumbreedte van de achtergrond?
b. Hoeveel bedraagt de hoogte van de achtergrondpanelen?
Ben ik juist als ik bij a. 4,58 m antwoord ? Weet iemand ook toevallig hoe ge b. oplost ?
beeldbreedte op de filmstrook is 22mm en de afstand camera-achtergrond bedraagt 5m.
a. Welke is de minimumbreedte van de achtergrond?
b. Hoeveel bedraagt de hoogte van de achtergrondpanelen?
Ben ik juist als ik bij a. 4,58 m antwoord ? Weet iemand ook toevallig hoe ge b. oplost ?
zou ik ook doen. Uw breedte klopt denk ik (hoewel ik niet weet hoe het zit met anamorf scope ding) en aangezien scope verhouding 2.35:1 is, moet uw hoogte minstens 4,58/2.35 ofte 1,95 meter zijn.
Pieter- Admin
Bladluisje schreef:ik zou zeggen als ge a hebt, naar de beeldverhouding kijken en dan omrekenen...
Zodus de beeldverhouding bij 35 mm scope is 1:1,17 en vervolgens kom je voor de hoogte dan 3,91 uit ?
Pieter schreef:zou ik ook doen. Uw breedte klopt denk ik (hoewel ik niet weet hoe het zit met anamorf scope ding) en aangezien scope verhouding 2.35:1 is, moet uw hoogte minstens 4,58/2.35 ofte 1,95 meter zijn.
scherm- of beeldverhouding nemen bij de berekening ?
Driezz schreef:Pieter schreef:zou ik ook doen. Uw breedte klopt denk ik (hoewel ik niet weet hoe het zit met anamorf scope ding) en aangezien scope verhouding 2.35:1 is, moet uw hoogte minstens 4,58/2.35 ofte 1,95 meter zijn.
scherm- of beeldverhouding nemen bij de berekening ?
hetgeen geprojecteerd wordt denk ik (de 2.35, omdat je daar een "ware" weergave hebt, en geen samengedrukte).
Pieter- Admin
Anders de examen-oefeningen ne keer oplossen ? Misschien handig om ze keer gezamenlijk te bekijken, aangezien da wss op redelijk veel pntn sta...
1. De 1e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 35mm, aspect ratio=1.85:1, pitch=4,75mm, 24fps, lengte=300m
Gevr: opnameduur vd totale filmrol?
Opl: (Pitch = afstand tussen de perforaties)
35mm: 4 perforaties per beeld (per zijde)
=> 4 x 4,75mm = 19mm (= lengte v 1 frame)
=> 19 x 24 = 456mm (= lengte v 1 seconde filmrol)
* 300m = 300 000mm (totale lengte)
=> 300 000/456 = 658 seconden = 10 minuten (afgerond).
..wat me een logische waarde lijkt, tenzij iemand ne fout ziet.. ?
2. De 2e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 24fps, max vlinder=160°, min vlinder=10°, 1 stap=5°
Algemene formule: T.ex = & (vlinderopening) / (360 x fps)
a) T.ex = 160 / (360 x 24) = 0,018 = 0,02 = 2/100 = 1/50
b) van f16 -> f8 = +1 stop
=> 160° - 1stop = 80°
c) 80° / (360 x 24) = ? / (360 x 36)
=> 80° / 8640 = ? / 12 960
=>? = ( 80° x 12 960) / 8640 = 120°
* T.ex = 120° / (360 x 36) = 0,009 = 0,01 = 1/100
d) T.ex = 120° / (360 x 72) = 0,005 = 5/1000 = 1/200
* 1/100 -> 1/200 = -1 stop
=> f8 +1 stop = f5.6
Als er iemand fouten ziet: shout out!
1. De 1e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 35mm, aspect ratio=1.85:1, pitch=4,75mm, 24fps, lengte=300m
Gevr: opnameduur vd totale filmrol?
Opl: (Pitch = afstand tussen de perforaties)
35mm: 4 perforaties per beeld (per zijde)
=> 4 x 4,75mm = 19mm (= lengte v 1 frame)
=> 19 x 24 = 456mm (= lengte v 1 seconde filmrol)
* 300m = 300 000mm (totale lengte)
=> 300 000/456 = 658 seconden = 10 minuten (afgerond).
..wat me een logische waarde lijkt, tenzij iemand ne fout ziet.. ?
2. De 2e oef. v 2005-2006 (1e zit):
Geg: 24fps, max vlinder=160°, min vlinder=10°, 1 stap=5°
Algemene formule: T.ex = & (vlinderopening) / (360 x fps)
a) T.ex = 160 / (360 x 24) = 0,018 = 0,02 = 2/100 = 1/50
b) van f16 -> f8 = +1 stop
=> 160° - 1stop = 80°
c) 80° / (360 x 24) = ? / (360 x 36)
=> 80° / 8640 = ? / 12 960
=>? = ( 80° x 12 960) / 8640 = 120°
* T.ex = 120° / (360 x 36) = 0,009 = 0,01 = 1/100
d) T.ex = 120° / (360 x 72) = 0,005 = 5/1000 = 1/200
* 1/100 -> 1/200 = -1 stop
=> f8 +1 stop = f5.6
Als er iemand fouten ziet: shout out!
Pagina 2 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6